
Före, under och efter mötet.
Så här lyckas du!
Genom profilering kan du skapa intresse inför ditt möte, varumärkesnärvaro under mötet och slutligen upprätthålla den relation som mötet skapade genom att jobba med t ex relationsgåvor vid nya kontakttillfällen.
Vi brukar använda den enkla tre-stegs ramsan ”Attention. Position. Relation” när vi vill belysa de värden som varumärkesprofilering skapar.

ATTENSION: Före mötet
Gör din hemläxa
Ta reda på så mycket som möjligt om kundens behov, varumärke, målgrupper, utmaningar och målsättningar. Denna förberedelse visar att du verkligen bryr dig om deras framgång.
Skapa intresse
Det kan göras på många sätt men en personlig och professionell inbjudan är sällan fel. En idé är att skicka en profilerad produkt som ’försmak’, kanske ett anteckningsblock med företagets egen logo på omslaget och ett bifogat meddelande med texten: ”Vi tror på kraften i det fysiska mötet och vill visa hur ni kan göra intryck. Låt oss träffas och prata om möjligheterna!”
Tydlig agenda
Förbered konkreta idéer och exempel som är relevanta för kundens verksamhet. Och delge kunden en tydlig agenda, mötesplats och tidsrymd för mötet så att kunden vet vad som kommer att diskuteras och kan förbereda sig. Ju färre frågetecken desto tryggare kund.

POSITION: Under mötet
Skapa trevnad med varumärkesnärvaro
Se till att kunden får ett hjärtligt välkomnande för att skapa en trygg och trivsam miljö. Förbered möteslokalen med fungerande teknik och gärna kaffe och/eller vatten. Vid längre möten behövs energipåfyllnad i form av något ätbart. Kaffekoppar, kannor, pennor och mötesblock, roll-up etc. - alla ska ha er tydliga profilering, det ger ett proffsigt och genomtänkt intryck.
Fokusera på Värde och Lösningar
Lyssna på kundens behov/problem innan du presenterar lösningar. Ställ frågor som visar att ni är genuint intresserade av deras framgång. Visa gärna case studies på hur ni hjälpt andra kunder med liknande problem. Betona kundnyttan genom att beskriva hur era förslag och lösningar kommer att möta kundens behov och vilka fördelar som finns med dessa. Använd en säljteknik som inte är för påträngande och framfusig utan istället visar på genuint intresse.
Vid mötets slut
Skapa en handlingsplan tillsammans som ni kan följa upp efter mötet.

RELATION: Efter mötet
Agera snabbt, följ upp och bekräfta
Håll intresset vid liv och upprätthåll relationen genom att agera snabbt.
Skicka ett tackmail med en sammanfattning om vad som diskuterats och bifoga den handlingsplan som ni kommit överens om på mötet. Lägg gärna lite extra krut på uppföljningen genom en relationsgåva.
Föreslå ett datum för att återkoppla med ytterligare idéer eller en mer detaljerad offert.
Vill du boka ett möte med oss?
Boka ett möte med oss för att bolla dina tankar och få nya idéer. Vi är specialister på profilering av merch- och gåvoprodukter och är en trygg samtalspartner när det gäller att ta varumärkesprofilering till nya höjder.
Vi är flexibla och kan möta dig var som helst i landet, antingen online eller personligen. Om det passar dig bättre, är du välkommen att besöka vårt showroom, butik och kontor i Huddinge.






